Поки в Україні сперечаються про те, чи потрібна форма для школярів, знайшлось чимало ініціаторів запровадити таку й для педагогів, зокрема жіночої статі, пише газета Експрес. Прихильники цієї ідеї пояснюють: часом учительки приходять на роботу в сукнях з глибоким декольте, у надто коротких спідницях...
У декількох школах уже навіть запровадили форму для педагогів. Наприклад, у Тарасівській загальноосвітній школі на Вінниччині.
Та чи правильно це? Чи має учитель право ходити в тому одязі, який йому подобається? Де межа здорого глузду в цьому питанні? Яким має бути вигляд учителя?
Над цими запитаннями розмірковують Олена Конрад, головна спеціалістка відділу освіти департаменту гуманітарної політики міськради, Олеся Ківеджій, заслужена учителька України, педагогиня Хустської гімназії-інтернату, Віктор Мартиняк, директор Тарасівської СЗШ І — ІІ ступенів, Валентина Грек, в. о. директора біотехнологічного ліцею "Радовель", та Катерина Данилевська, психоаналітикиня.
— Для початку з'ясуймо, що каже Міносвіти про зовнішній вигляд учителя?
О. Конрад:
— У чинному законодавстві не прописано жодних нормативів щодо цього. МОН не дає окремих вказівок стосовно вбрання вчителів. Однак у кожній школі є статут або етичний кодекс, де керівництво може прописувати вимоги до зовнішнього вигляду учителя. Якщо педагог прийшов на урок у невідповідному одязі, то адміністрація навчального закладу проводить з ним бесіду і рекомендує змінити вбрання. Інших форм покарання не передбачено.
Загалом, вчитель повинен мати охайний вигляд. І пам'ятати: яскраве волосся чи колір вбрання або ж невідповідна його довжина будуть відвертати увагу школярів.
— Що маєте на увазі?
О. Конрад: — Етикет говорить, що короткі спідниці, сукні чи шорти або ж надто глибоке декольте неприйнятні для вчителя. Оптимальний варіант — класичний одяг, спідниця — до колін або ж штани.
— Перейдімо до дискусії. Які переваги у вчительської форми?
В. Мартиняк:
— У нашій школі вчителі мають форму — костюм-двійку і сукні. Наші педагоги сказали: чому ж учні повинні носити форму, а ми — ні? Кажуть, що форма дисциплінує і ставить усіх в одні рамки.
В. Грек:
— У деяких країнах учителі також носять шкільну форму. Приміром, у Китаї одягають білі сорочки, жилетки. У нашому ліцеї ми обрали форму спортивного стилю. У комплекті — два спортивні костюми темно-синього кольору, три футболки — біла на свято і кольорові на будень. Можна до футболок одягти спідницю, штани або ж джинси. Це вже на розсуд педагогів. Форма для вчителів — це економно і у грошах, і в часі.
О. Ківеджій:
— А я відчуваю задоволення, коли продумую свій гардероб і вибираю ще звечора, що одягну вранці. Це й відпочинок для мене. Люблю приходити до школи в різному образі. Різноманіття не відвертає, а зближує, і це позитив для стосунків "учитель — учень".
— То ви не прихильниця шкільної форми?
О. Ківеджій: — Ні. Для чого нам бути однаковими? Навпаки, добре, коли всі вчителі різні! Дрес-код доречний для професій, пов'язаних з наданням послуг: мова про офіціантів, слюсарів, продавців. Але вчителі не послуги надають, вони розвивають дітей, доносять до учнів, що кожна людина — особлива і що вона вільна у своєму виборі.
Діти часто розпитують мене на перерві, де купила сукню чи робила манікюр, хто мій перукар, а випускники радяться щодо стилю одягу на випускний. І це теж навчально-виховний процес.
— А що скажете про вчителів з тату, пірсингами чи зеленим волоссям? Це допустимо?
В. Мартиняк: — Категорично ні! Татуювання чи пірсинг взагалі неприпустимі для вчителя. Це поганий приклад дітям, навіщо псувати своє тіло?
В. Грек: — Я теж не прихильниця такого.
О. Ківеджій: — Тату, одяг чи пірсинг не ставлять бар'єрів між учнем і вчителем. Запам'ятайте, педагоги: головне в нашій справі не одяг, а уміння спілкуватися, бути цікавим, вміти чути своїх учнів!
К. Данилевська: — Справді, дитина може побачити дорослого з кольоровим волоссям і пірсингом чи тату будь-де. Тому говорити, що вона, коли побачить свого вчителя в такому вигляді, буде шокована, — неправильно. І навіть якщо вигляд вчителя відвертає увагу школяра, триватиме це хвилини дві й вирішальною у засвоєнні матеріалу зовнішність не буде.