Після гучних протестів Верховна Рада пішла на поступки водіям, які вимагали доступних умов для легалізації ввезених із-за кордону машин. Парламентарі знизили вартість розмитнення та спростили принципи нарахування акцизу на
авта. І водночас - підвищили штрафи за порушення митних правил, аби стимулювати "євробляхарів" узаконити свої засоби пересування, пише газета Експрес.
Кількість машин із номерами іноземних країн на наших дорогах щороку збільшується, свідчить статистика. Так, за даними Державної фіскальної служби, у січні — жовтні цього року до України ввезено 173 тисяч транспортних засобів з іноземною реєстрацією в режимі "транзит" (із них 122 тисячі — з порушенням термінів), ще 53 тисяч — у режимі "тимчасове ввезення".
За 2017 рік до України потрапило понад 965 тисяч автомобілів з іноземною реєстрацією. Із них 189 382 машини вивезено не було. Здавалось би, держава могла непогано заробити на штрафах за порушення термінів ввезення — однак за рік митниці ДФС склали лише 21 526 протоколів щодо автомобілів на "євробляхах". І з накладених 324 мільйонів гривень штрафів вдалося стягнути тільки 56 мільйонів.
Читайте також: Мільйони гривень за підключення світла. Як обленерго обманює клієнтів
Водії "євроблях", які за документами навіть не є реальними власниками своїх автомобілів — у "паперах" записане прізвище якогось громадянина ЄС, пояснювали, що змушені вдаватися до маніпуляцій із "тимчасовим ввезенням" і "транзитом". Адже законне розмитнення придбаного за кордоном транспортного засобу підвищує його вартість втричі і більше. Тепер ввозити машини буде дешевше — і що вони новіші, то меншим буде акциз.
То що саме змінили у Податковому кодексі, як обраховуватимуть ставки акцизу і якими будуть штрафи для порушників митних правил — говоримо з Дмитром Мелехом, керівником юридичної компанії "Автопоміч", адвокатом у митних справах та у сфері транспорту, а також з Іллею Несходовським, експертом групи "Податки" Реанімаційного пакета реформ, директором Інституту соціально-економічної трансформації.
— При розмитненні автомобіля автовласникові, як і раніше, слід буде сплатити ввізне мито, акцизний збір та ПДВ. Що ж саме змінили нардепи?
Д. Мелех: — Ухвалені зміни до Податкого кодексу передбачають новий механізм розрахунку акцизного збору. Вартість розмитнення авта, що завезене для особистого використання, визначатиметься залежно від базової ставки і двох коефіцієнтів — об'єму двигуна і віку авта.
Так, базова ставка для бензинових авто з об’ємом двигуна до 3000 кубічних сантиметрів становитиме 50 євро, з об’ємом двигуна більш як 3000 кубічних сантиметрів — 100 євро, для дизельних авто з об’ємом двигуна до 3500 кубічних сантиметрів — 75 євро, понад 3500 кубічних сантиметрів — 150 євро. А для авт із електричним акумулятором — лише 1 євро за 1 кВт-годину ємності.
Читайте також: Верховна Рада ухвалила бюджет-2019
І. Несходовський: — Розраховуватимуть конкретну суму акцизу для кожної машини за простою формулою: базова ставка множитиметься на коефіцієнт двигуна (обсяг двигуна у кубічних сантимерах поділити на 1000) та на коефіцієнт віку (кількість повних календарних років із моменту випуску автомобіля).
Для прикладу, акциз на ввезення машини з об'ємом бензинового двигуна 2000 кубічних сантиметрів 2012 року (шість повних років) випуску становитиме 600 євро — 50 х 2 х 6. Для такого ж авта, але випуску 2003 року (15 повних років), акциз становитиме 1500 євро — 50х2х15. Тобто що старіший транспортний засіб, то більше доведеться сплатити. Зауважу, найвищий коефіцієнт віку — 15.
— Чи передбачає закон якісь пільги при розмитненні?
Д.Мелех: — Так. Якщо власник автомобіля розмитнить його протягом 90 днів після вступу закону в силу, то він може сплатити лише 50% необхідних платежів.
Нагадаю, окрім акцизу, сплатити слід ввізне мито — а це 5 — 7,3% від вартості автомобіля, а також ПДВ — 20% від суми митної вартості, мита й акцизу. Тож, наприклад, якщо ви купили у Польщі машину 2003-го року випуску з об'ємом бензинового двигуна 2000 кубічних сантиметрів за дві тисячі євро, його розмитнення обійдеться вам у 2375,2 євро (1500 євро акцизу, 146 євро ввізного мита та 729,2 євро ПДВ). Розмитнення такого ж авта, але 2015-го року випуску, за 10 тисяч євро, коштуватиме 3236 євро (300 євро акцизу, 730 євро ввізного мита і 2206 євро ПДВ). Дотепер ця сума була майже вдвічі більшою.
— Однак це все одно дуже солідні суми! Що змусить водіїв їх сплатити? Як саме посилили відповідальність для тих, хто користуватиметься "євробляхами" з порушенням митних правил?
Д.Малех: — Передусім, скасовано норму, яка дозволяла порушувати митні правила протягом року, але бути притягненим за це до відповідальності лише один раз. Крім нині чинного штрафу — в розмірі 8500 гривень за порушення митних правил у термін більше ніж десять діб — введено нові санкції. При терміні порушення від 20 до 30 діб доведеться сплатити 85 тисяч гривень штрафу. При терміні понад 30 діб, втраті або розукомплектації транспортного засобу — штраф 170 тисяч гривень або конфіскація авто за рішенням суду.
Читайте також: Суд присяжних в Україні: хто має право долучитись до ухвалення рішень у резонансних справах
За новими правилами, авто, ввезене в Україну в режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення, не можна передавати у володіння, користування або розпорядження іншим особам. Крім того, заборонено використовувати таке авто у підприємницькій діяльності або для отримання доходу, розукомплектувати його. Тож таксиста на "євробляхах" мають штрафувати на 34 тисячі гривень.
Закон передбачає: транспортні засоби особистого користування, що тимчасово ввозяться на митну територію України громадянами більш ніж на 30 днів, підлягають державній реєстрації. Отже, хочеш тут кататися — легалізуй авто. Інакше вивозь за межі країни.
— Тож можна очікувати буму легалізації "євроблях"?
Д.Мелех: — На жаль, не всі водії, що користуються такими транспортними засобами, мають документи, на основі яких могли б їх розмитнити. Адже більшість "євроблях" ввезені до України громадянами інших країн, а потім передані нашому співвітчизникові за дорученням.
І.Несходовський: — Дійсно, при купівлі таких машин більшість українців обмежувалися отриманням техпаспорта в іноземця. А цей документ не дає права легалізувати авто. Однак якщо ви знаєте власника, на якого оформлений техпаспорт, і він оформить договір купівлі-продажу, то проблем не виникатиме.
Однак, на жаль, більшість машин на єврономерах продають посередники, і реального власника знайти буде важко.
— І як у такому випадку діяти, аби уникнути покарання? Вивозити авто за кордон?
Д.Мелех: — Ні. Вивезти автомобіль з єврономерами може лише власник, що його ввіз на митну територію України.
Аби все було за законом, водій, що користується автомобілем на іноземній реєстрації, повинен із власником автомобіля укласти договір купівлі-продажу. Тоді він має подати попередньо митну декларацію — повідомити митний орган, що ввозитиме машину на митну територію України з метою подальшого розмитнення. Далі слід здійснити оплату митних платежів (ввізне мито, ПДВ, акцизний збір) і в'їхати на територію України.
Читайте також: З 1 грудня зростуть деякі пенсійні виплати
Після цього потрібно прибути до найближчого митного органу й завершити розмитненя автомобіля. Розмитнення можна також проводити й безпосередньо у пункті пропуску. Після цього автомобіль потрібно зарєструвати й отримати українські номери.
— А як вираховуватимуть порушників митного законодавства?
Д.Мелех: — Закон передбачає єдину інформаційну базу, доступ до якої матиме Державна прикордонна служба, митниця та поліція. У ній буде інформація про всіх осіб, що ввезли на територію України транспортні засоби. Поліцейським надається право перевіряти законність використання транспортних засобів на іноземній реєстрації на території України.
Нагадаємо, після масових протестів "євробляхерів" поліція почала відкривати кримінальні провадження.