Нижня палата парламенту Франції у першому читанні ухвалила законопроект про легальний доступ одиноких жінок і лесбійських пар до запліднення in vitro й заморожування яйцеклітин. Це ще раз актуалізувало в світі дискусію про штучне запліднення з релігійно-етичної точки зору.
Тему обговорюємо з протоієреєм Іваном Гищуком, священнослужителем ПЦУ, Володимиром Салайдяком, ректором Богословської семінарії Церкви християн віри євангельської (ХВЄ), та Марією Яремою, докторкою біоетики УКУ, членкинею Богословського відділу УГКЦ.
— Чи в усіх випадках Церква проти штучного запліднення? Все ж це шанс для людей, що мають певні проблеми зі здоров’ям, стати батьками...
М. Ярема (УГКЦ, РКЦ):
— Щоб технологія штучного зачаття могла вважатися морально допустимою, вона має відповідати трьом вимогам, описаним в інструкції Конгрегації у справах доктрини віри (Dignitas personae). По-перше, не допускається створення жодних надлишкових ембріонів, їх знищення чи проведення інших маніпуляцій з людським життям на його ранніх етапах. По-друге, повинен шануватися подружній зв’язок — не слід залучати в процес дітородження жодних донорів статевих клітин чи вдаватися до сурогатного материнства. По-третє, не можна, аби лікар замінював своєю технічною дією статеве співжиття чоловіка й жінки.
Допускаються лише ті технології, при яких зачаття дитини відбувається у тілі матері. Наприклад, інсемінація: коли лікар проштовхує статевими шляхами жінки сім’я її чоловіка. Втім у статеві шляхи воно має потрапити в результаті статевого акту або ж сім’я може ввести лікар із пробитого презерватива, що використовувався при статевому акті. Мастурбація для отримання сімені також заборонена Церквою. Спірною для католицьких моралістів технологією, яку все ж дехто вважає допустимою, є GIFT. Це коли статеві клітини чоловіка і жінки виносяться назовні й поміщаються у піпетку. Клітини розділені кулькою повітря, щоб зачаття не відбулось in vitro. Їх вводять в організм жінки, де й відбувається зачаття.
прот. Іван (ПЦУ):
— Якщо штучне запліднення проводять із використанням статевих клітин чоловіка, що вводяться в матку його дружини, то не виникає якихось етичних чи моральних заперечень.
Можливе й запліднення однієї яйцеклітини та імплантація її в материнську утробу. При цьому слід використовувати лише статеві клітини подружньої пари. А використання донорської статевої клітини та вбивство частини ембріонів — неприйнятні.
В. Салайдяк (ХВЄ):
— Бог встановив правила для народження дітей і тільки він має право регулювати цей процес. Будь-яке запліднення, що здійснюється неприродним шляхом, — гріховне.
— Якщо Церква проти процесу штучного запліднення, то яке ставлення до дітей, зачатих у такий спосіб?
прот. Іван (ПЦУ):
— Усіх народжених шляхом штучного запліднення Церква приймає і вважає повноцінними дітьми Христовими.
В. Салайдяк (ХВЄ):
— До дітей, народжених внаслідок штучного запліднення, слід ставитися так само, як і до всіх інших.
М. Ярема (УГКЦ, РКЦ):
— Церква в кожній дитині шанує образ Божий. Але сприймати спосіб штучного зачаття як нормальний зовсім не мусить і не робить цього. Народжених у результаті штучного запліднення дітей хрестять, але їх батьків просять про покаяння.
— А батьки, які вдаються до штучного запліднення, можуть залишатися членами Церкви?
прот. Іван (ПЦУ):
— Церква завжди залишається відкритою до всіх людей — навіть до найбільших грішників.
М. Ярема (УГКЦ, РКЦ):
— Батьки, які вдаються до недозволених технологій штучного зачаття, не потрапляють під екскомуніку (вилучення з Церкви). Але досить часто вони залишаються лише номінальними, а не справжніми членами Церкви. Справжні члени Церкви, практикуючі, приступають до таїнств Покаяння та Євхаристії. А ці таїнства несумісні зі схваленням зачаття у пробірці.
В. Салайдяк (ХВЄ):
— Людина, яка вживає спиртне чи наркотики, курить, займається шахрайством, не може бути членом євангельської Церкви. Це ж стосується і тих, хто робить аборти чи штучне запліднення (in vitro). У випадку, якщо ті, хто вдавався до штучного запліднення, покаялися і більше не займаються і не планують займатись такою практикою, їх відновлюють у членстві Церкви.
Читайте також про те, звідки береться соціальна тривога і як її подолати.