Якщо патрульний інспектор має підстави вважати водія нетверезим, то пропонує пройти експрес-тестування на місці зупинки чи проїхати у медичний заклад на експертизу. Чому водій має таке право вибору? Чому експрес-перевірки на місці недостатньо, якщо прилади — сертифіковані?
Говоримо про це з Катериною Рибій, речницею обласного управління патрульної поліції, Віктором Козорізом, головою Громадської спілки захисту пішоходів “За безпеку пішоходів”, Сергієм Пастуховим, головою ГО “За безпеку руху”, та Русланом Ілюком, директором ГО “Західноукраїнський рух автомобілістів”.
— Що дає підстави патрульному вважати водія нетверезим?
К. Рибій:
— Запах алкоголю з рота, почервоніння обличчя, хитка хода, тремтіння рук, непевна вимова тощо.
— Який документ передбачає для водія право вибору у перевірці на стан алкогольного сп’яніння?
— Це Інструкція про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, що затверджена наказом МВС і МОЗУ від 09.11.2015 року. Якщо водій відмовляється від експертизи на місці, його доставлять у медустанову. Там за допомогою аналізу крові чи сечі визначать вміст алкоголю у крові.
— Чи є гарантія, що прилад для експрес-тесту не схибить?
— Поліція користується винятково сертифікованими приладами. У присутності водія з одноразової трубки знімається захисна плівка, виконується контрольний забір повітря.
С. Пастухов:
— Алкотестери, як і всі портативні прилади, можуть давати похибки.
— З таким успіхом можна сказати, що й аналізи в медзакладі можуть бути помилковими, трапляється всяке...
— Так. Але можливість перевірки у медзакладі убезпечує водія. Якщо драгер показує більш ніж 0,2 проміле у людини, яка справді не пила, то вона може заявити про бажання поїхати в медзаклад.
Проте я не знаю випадків, коли б сертифікований алкотестер із тверезої людини робив п’яну.
К. Рибій:
— Додам: якщо покази алкотестера і результат лабораторного дослідження не збігаються, суд надає перевагу останньому.
— Але водій має право повністю відмовитися від перевірки на драгері, так?
С. Пастухов:
— Так! Нерідко водії починають викручуватися. Намагаються відтягнути час, сподіваючись, що дорогою до медзакладу чи то алкоголь “вивітриться”, чи, можливо, вдасться домовитися з інспекторами або з медиками...
— Поліція витрачає на організацію перевірки в медзакладі додатковий час. Чи раціонально це?
Р. Ілюк:
— Тверезому водієві нема сенсу вимагати перевірки у медзакладі. Це колись правоохоронці могли маніпулювати статтею 130-ю Адмінкодексу (керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння). Заявляли: від вас чути алкоголь, у вас руки тремтять і таке інше... А декому з водіїв (і тверезим, і не дуже) легше було “домовитися” з інспектором на місці, ніж їхати на експертизу. Сьогодні ж є драгери, мобільні телефони — вмикай камеру і записуй все, що говорить патрульний, проходь перевірку.
— А чи мають право патрульні перевіряти водія сам на сам?
К. Рибій:
— Ні, лише у присутності двох свідків, і це не можуть бути поліціянти. Процес може зніматися на відеокамеру. Інспектор зобов’язаний роз’яснити водієві процес огляду та механізм роботи вимірювального приладу. А на вимогу — надати свідоцтво про реєстрацію приладу та свідоцтво про його перевірку.
— Чи може водій відмовитися від обстеження узагалі?
— Так. Тоді він вважається таким, що перебуває у стані алкогольного сп’яніння. Далі складається адмінпротокол, один із примірників дають прочитати і підписати водієві, у нього забирають посвідчення водія, матеріали передають у суд.
— Можливо, варто змінити процедуру перевірки водіїв на алкогольне сп’яніння?
В. Козоріз:
— У багатьох країнах Європи влаштовують раптовий експрес-контроль усіх водіїв на дорозі. Упійманих нетверезими не лише штрафують, але й зобов’язують встановити в авто алкозамок. Не подувши в трубку, вони поїхати не зможуть! П’яні не зрушать з місця. До слова, незабаром у ЄС увійде в дію норма, за якою всі вантажні автомобілі та автобуси мають бути обладнані алкозамками.
С. Пастухов:
— За повторну спробу керувати напідпитку, навіть якщо не дійшло до аварії, слід позбавляти посвідчення водія назавжди. А в нас за це забирають його на строк від двох до трьох років. І навіть автомобіль не завжди конфісковують.
ДО РЕЧІ
У 2018 році через п’яних за кермом сталося понад 2 тисячі ДТП, загинуло понад 100 людей. А за керування транспортом у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння притягнули до адмінвідповідальності майже 70 тисяч осіб, свідчать дані Держслужби статистики.
Читайте також продовження історії селян, в господарстві яких без видимої причини спалахують речі