Знову ці “двійки” і “дванадцятки”: про проблеми системи оцінювання в школах

Оцінка як відмітка у балах - досить примітивний інструмент, кажуть освітні експерти.

Фото УНІАН
Фото УНІАН

Освітню новацію нещодавно запровадили в одному з регіонів Німеччини. Школи федеральної землі Гессен можуть самостійно обирати: оцінювати знання учнів балами чи обмежитися словесними характеристиками. В освітніх колах України також дискутують про те, чи не варто взагалі скасувати систему, коли знання оцінюють певною кількістю балів? Скажімо, українським першокласникам уже не ставлять оцінок.

Тему обговорюємо з Іванною Коберник, радницею міністра освіти та науки України, очільницею ГО “Смарт освіта”, Олексієм Грековим, засновником приватної школи, Сергієм Горбачовим, директором СШ No148 м. Києва, та Наталією Шульгою, експерткою з питань освіти і науки “Реанімаційного пакета реформ”.

— Нагадайте, як нині в Україні оцінюють учнів?

І. Коберник:

— Із вересня 2018-го першокласникам виставляють не бальну оцінку за певний обсяг знань, а формувальну — таку, що оцінює поступ учня. Батьки замість підсумкового стовпчика цифр, як у старому табелі, бачать розгорнуті характеристики про те, що відбувається з дитиною в школі, чи вона активна, чи цікаво їй вчитися, яким способам навчання віддає перевагу, як поводиться і як почувається в колективі. Із 3-го класу має поступово запроваджуватись бальне оцінювання. Дитина повинна привчатись до того, що результат її роботи оцінюватимуть.

Н. Шульга:

— Міносвіти розробило свідоцтво досягнень дитини, і тепер вчитель дає характеристику учневі: “має значні успіхи”, “демонструє помітний прогрес”, “досягає результату з допомогою вчителя”, “потребує уваги і допомоги”. Нині таке оцінювання діє у 1 класі, частково — у 2-му, щодо 3 і 4 класів — лише якщо так вирішить школа.

— Як гадаєте: потрібно чи ні оцінювати певною кількістю балів знання учня?

С. Горбачов:

— Оцінка як відмітка у балах — досить примітивний інструмент, однак без оцінювання у школі важко обійтись. Адже це — зворотний зв’язок, який потрібний учневі. Але треба дивитись на питання глибше, враховувати вікову психологію. У старшій школі, наприклад, учень обов’язково повинен мати конкретний результат свого навчання, виміряний балом. Оцінювати його старання, як у першому класі, вже не можна.

І. Коберник:

— У нас проблема в культурі оцінювання загалом. Деякі вчителі щиро вважають, що “двійка” мотивуватиме дитину більше старатися. Хоча дослідження нейробіологів і нейропсихологів свідчать: негативна мотивація не дає результату в дітей 6 — 10-річного віку.

— Чи можна замінити оцінки взагалі — альтернатива є?

О. Греков:

— У нашій школі система оцінювання складається з чотирьох компонентів, які ми позначили латинськими літерами A, B, C і D. 

Компонент D — це “знання”, те, що треба вивчити — формули, аксіоми, слова іноземної мови тощо. Наступний, С — прості алгоритми, навички, які треба тренувати — як визначати масштаб, як скорочувати дроби тощо. Далі В — навички для вирішення складніших задач, наприклад, написати есе на певну тему, розповісти про погоду англійською. Завдання може не мати правильної відповіді, але допомагає розвинути критичне мислення школяра.

І нарешті А — це “продукт”. Учень не тільки вивчив матеріал, а й щось створив: наприклад, зняв відеоролик на цю тему. Що важливо: оцінку “продуктові” дає незалежне журі — глядачі, однокласники, підписники у соцмережі тощо.

Та зовсім позбутися оцінок ми не змогли. Видаючи атестат, змушені перераховувати рівні у бали — для цього є спеціальна програма, яка зважає на коефіцієнти. У середньому, A — це 12, B — 10, С — 8.

С. Горбачов:

— Запровадження будь-яких нових систем оцінювання передбачає, що вчитель розумітиме кінцеву мету — допомогти дитині розкрити її потенціал. А з цим у нас, на жаль, ще є проблеми.

Нещодавно ми писали про те, скільки цьогоріч коштують послуги репетиторів, які готують до ЗНО

Найважливіше

19.05.2019
:
Дискусії
Фото УНІАН

Кого можуть зобов'язати декларувати доходи? Як це працює за кордоном? Які ризики втілення ідеї в Україні?

19.05
Політика

Ще після першого туру виборів Володимир Зеленський говорив про те, що Адміністрацію Президента треба перенести. Але не все так просто.

19.05
18.05.2019
Cтиль життя

Лідер гурту “Друга ріка” Валерій Харчишин своє 45-річчя відзначить за океаном.

18.05
Cтиль життя

Одного разу я ледь не спалила ліс, утім вогонь вдалося загасити самотужки. Щоправда, залишилась без куртки та кросівок:)

18.05
показати більше