Свято Водохреща у багатьох асоціюється саме з цілющою водою в ополонці. А що загалом відомо про Богоявлення? Яка історія цього свята, яке відзначаємо сьогодні — 6 січня?
— Згідно із західною традицією, 6 січня за григоріанським календарем святкували загалом три об’явлення Бога світові — поклоніння мудреців (волхвів), хрещення Христа в Йордані і чудо в Кані Галілейській, — розповідає отець Петро Балог, директор Інституту релігійних наук св. Томи Аквінського РКЦ. — Перша згадка про мудреців-волхвів свідчить про об’явлення Спасителя Христа всім народам світу. Хрещення у Йордані — це перше публічне і символічне об’явлення Бога у трьох Особах. А на весіллі в Кані Галілейській Христос об’явив себе учням як Чудотворець.
— Чи справді колись було лише одне свято — Богоявлення, а вже згодом — окремо Різдво і Хрещення Господнє?
— До IV століття Різдво і Хрещення в Йордані святкували в один день — 6 січня. Пізніше ці свята розділили. Різдво стали святкувати 25 грудня, а Хрещення Христа в Йордані залишилося 6 січня. Хоча, до прикладу, Вірменська церква дотепер відзначає 6 січня обидва свята одночасно і називає їх Богоявленням.
Загалом кажучи, Хрещення Христа у Йордані є одним із перших свят Церкви — і східної, і західної традиції. Після ІІ Ватиканського собору (1962 — 1965) свято Хрещення перенесено на неділю після Об’явлення. Тож 6 січня у Римо-Католицькій церкві залишилося Богоявлення, або ж Об’явлення, але святкується власне Поклоніння волхвів Христу. Натомість те Богоявлення, яке на Сході називається Хрещенням Господнім, перенесено на першу неділю після 6 січня (цього року — 7 січня). Тому це свято у західній і східній традиціях уже не відзначають в один день.
— Що загалом відомо про хрещення Ісуса Христа у Йордані?
— Історія цього свята ґрунтується на подіях, описаних у Євангеліях про те, як Ісус Христос на початку свого відкритого служіння людям прийшов хреститися до Івана Хрестителя на ріку Йордан, — розповідає протоієрей Михайло Сивак, кандидат богословських наук, проректор Львівської православної богословської академії, клірик кафедрального собору Покрова Пресвятої Богородиці ПЦУ. — Коли Ісус зайшов у води Йордану, небеса відкрилися, пролунав голос Отця і Дух Святий в образі голуба зійшов на Христа. Людям відкрилася Тайна про Бога у Трьох Особах — Бога Отця, Бога Сина і Бога Духа Святого.
— З моменту входження у Йордан Христос починає свою публічну проповідь, — каже отець Олег Кіндій, доктор патристичного богослов’я, доцент кафедри богослов’я УКУ, священник УГКЦ. — Він солідаризується з грішною людиною. Іван Хреститель, коли побачив Месію, сказав, що це йому потрібно хреститися від Ісуса Христа. Бо ж хрещення звершувалося для покаяння і відпущення гріхів, а Христос — безгрішний.
— На Богоявлення освячується вода. Дехто вважає, що вона ніколи не псується. Чи так це?
● прот. Михайло:
— Освячену на Богоявлення воду називають ще Великою Агіасмою (з грецької — “святиня”, “свята вода”). Коли Христос увійшов у води Йордану, то освятив цим і саму воду, і весь навколишній світ, які після гріхопадіння перших людей втратили свої первісні властивості та стан. Христос, зайшовши у води Йордану, повертає їх до первісного стану. Тому освячення води — це не просто гарний обряд, а дія Божої благодаті задля відновлення людини і всієї природи.
У день Богоявлення і напередодні — у Навечір’я Хрещення Господнього — звершується Чин великого освячення води. І вже здавна люди знають, що освячена вода зберігається довше за звичайну. Це свідчить про те, що під час освячення з водою відбувається щось особливе.
● о. Олег:
— Проте освячену воду потрібно споживати, а не зберігати як якийсь оберіг. І нічого нема поганого в тому, щоб святою водою, яка вже тривалий час зберігається, наприклад, полити вазони. Зрештою, у кожному храмі в ризниці (захристії) стоїть посудина з освяченою водою. І якщо є потреба, то можна її набрати.
— Щороку 19 січня патріарх Єрусалимської церкви (вона живе за юліанським календарем) виходить на Йордан освячувати воду. Люди розповідають про чудо на Йордані — зміну руху води у річці під час освячення. Кажуть, що це чудо стається лише 19 січня...
● прот. Михайло:
— В Євангеліях немає згадок про зміну руху течії в Йордані під час хрещення Ісуса Христа. Та на Утрені Богоявлення співається прокімен: “Море побачило і побігло, Йордан повернувся назад”. Багато людей ці слова сприймає буквально. Але йдеться не про сам рух вод у Йордані, а про повернення їх до первісного стану, відновлення природи води.
Утім на Йордані, справді, іноді спостерігають, як змінюється течія. Це явище, напевно, можна пояснити і науково. Адже Йордан впадає у Мертве море — одну з найбільш солоних водойм у світі. Зрештою, зміну руху вод Йордану помічають не лише 19 січня. Тобто чудо Богоявлення стається не через якусь конкретну дату: якщо молитву й чин освячення звершувати в інший день, то Бог явить Свою благодать саме тоді.
● о. Олег:
— Коли в піснеспівах згадується, що “Йордан повернувся назад”, то йдеться про всемогутність Бога, Який є володарем світу і може змінювати все. Якщо захоче, то й рух води у річках. Богу це підвладне, але Його основна мета — змінювати думки, серця, поведінку людей.