Багато хто підозрює, що всі заяви УПЦ про самостійність — це лише намагання врятувати московський патріархат в Україні. То чи насправді щось змінилося після нової заяви Собору?
“УПЦ точно вже не буде такою, як раніше. Та якою саме вона буде тепер і в якому статусі — поки що до кінця нікому не зрозуміло. Навіть самим архиєреям УПЦ, — коментує Сергій Шумило, кандидат історичних наук, доктор теології (ThDr), директор Міжнародного інституту афонської спадщини. — Хитромудрі формулювання рішень Собору УПЦ надають можливість для маневрів при зміні ситуації”.
— Чи може Церква сама проголошувати автокефалію чи її має надати патріарх?
— У православ’ї не існує єдиної визначеної послідовності, як проголошувати автокефалію, — каже Дмитро Горевой, релігієзнавець, директор ГО “Центр релігійної безпеки”. — Є багато різних прецедентів. От, наприклад, нещодавно була проголошена автокефалія Македонської православної церкви. У 60-х роках минулого століття Священний Синод цієї Церкви в односторонньому порядку оголосив про автокефалію від Сербської православної церкви. Остання ж відлучила від церковного спілкування віруючих Македонської православної церкви, яка залишалася невизнаною усіма канонічними Православними церквами. Проте 9 травня цього року Вселенський патріархат визнав Македонську церкву під назвою Охридська архиєпископія.
Сербський патріарх після цього оголосив про припинення розколу між патріархатом та архиєпископством.
Тим часом Православна церква України отримувала Томос про автокефалію від Вселенського патріархату. У випадку з УПЦ МП може бути ще інший прецедент. Проте дотепер не зрозуміло, чого саме хоче керівництво цієї Церкви. Митрополит Онуфрій не заявляв, що УПЦ виходить з-під юрисдикції РПЦ і не говорив про автокефалію. В УПЦ кажуть, що відтепер вони — незалежна і самостійна Церква.
Митрополит Онуфрій не заявляв, що УПЦ виходить з-під юрисдикції РПЦ і не говорив про автокефалію.
Зрештою у 1990 році Архиєрейський собор РПЦ скасував Український екзархат і знову заснував самоврядну Українську православну церкву з правами широкої автономії. Патріарх московський Алексій ІІ видав тоді гра моту, де зазначалося, що УПЦ — самостійна та незалежна. І ніхто цього не скасовував. Тепер знову в УПЦ заговорили про самостійність і кажуть, що у 1990 році їм було надано автокефалію. Хоча тоді це так не називали.
Та у неділю митрополит Онуфрій під час Літургії поминав увесь диптих предстоятелів Православних церков (окрім Вселенського й Александрійського патріархів та глав Елладської і Кіпрської церков, які визнали ПЦУ). Так роблять глави автокефальних Церков. Кирила митрополит Онуфрій пом’янув не як підлеглий керівника, а третім після Антіохійського та Єрусалимського патріархів, не називаючи його “великим отцем” і “нашим”.
— Чи може на одній канонічній території існувати дві автокефальні Православні церкви?
Д. Горевой:
— Усі вже звикли, що канонічні принципи не працюють. У деяких європейських містах буває по декілька канонічних православних єпископів. Хоча так не мало б бути.
Уже є Православні церкви, які визнають ПЦУ і не визнають УПЦ МП. А може бути й навпаки. Думаю, що між ПЦУ та УПЦ МП таки відбуватиметься діалог. А моделей об’єднання Церков дуже багато. Може діяти Синод на паритетних засадах, Синод за жеребом чи згідно з чергою. Одна церковна структура може перебувати в складі іншої на правах автономії. Зрештою можуть підписати акт про канонічне співіснування на одній території. І тоді буде дві церковні структури, що перебуватимуть у сопричасті.
Дякуємо, що прочитали цей текст у газеті Експрес. У нас — тільки оригінальні тексти.
Читайте також про те, як відкрити лікарняний за кордоном