Подія: Фахівці завершили другий етап реставрації картини "Поклоніння таємничому агнцю", яка є частиною вівтаря у соборі Святого Бавона в бельгійському Генті. Результат дозволив їм зробити кілька несподіваних відкриттів.
Деталі: Картину "Поклоніння таємничому агнцеві" створили у 1432 році художники Губерт і Ян Ван Ейки. Таку назву вона отримала через те, що на центральній панелі зображені паломники, які віддають шану Агнцеві Божому — символові Христа.
За словами Стефанії Демчук, кандидатки історичних наук, асистентки кафедри історії мистецтв історичного факультету КНУ імені Тараса Шевченка, перші спроби реставрації вівтаря були здійснені ще у XVI столітті. Її здійснювали художники Ян ван Скорел і Ланселот Блондель у межах профінансованої Карлом V Габсбургом кампанії з відновлення церков і їхнього майна. Відтоді вираз обличчя ягня, його вуха та тіло зазнали суттєвих змін — ягня поповнішало, набуло більш анімалістичних рис і відверто почало скидатися на дорослу вівцю.
У 1951 році, коли вівтар був зібраний до купи після усіх поневірянь під час Другої Світової війни, була проведена нова реставрація. Після неї ягня вже мало чотири вуха — два оригінальні та два — ренесансних. У 2012 році вирішили провести повторну реставрацію вівтаря. Розрахунковий кошт склав 1 мільйон євро, але бюджет був вичерпаний ще протягом перших років. На сьогодні, реставрація триває вже сім років і ще не завершилися, пише Стефанія Демчук для спільноти "Symbolon. Центр середньовічних та ранньомодерних студій" у Facebook.
Результати першого етапу були представлені на виставці у 2016 році, а результати другого етапу стали вдомими на початку 2020 року. Третій етап розпочнеться у 2021 році.
Щоб виявити оригінальне зображення, фахівці поступово видаляли фарбу впродовж трьох років. Під черговим шаром реставратори Королівського інституту культурної спадщини Бельгії, який керував процесом, побачили, що художник суттєво змінив вигляд Агнця Божого, символу Ісуса, зображеного в центрі. В первісному варіанті ягня мало "великі очі" та "пронизливий погляд".
24 січня панель вівтаря повернуть до собору Святого Бавона, де її зможуть побачити всі охочі.
Коментарі: Елен Дюбуа, керівниця реставрації, сказала виданню Art Newspaper, що ягня в його оригінальному вигляді "інтенсивніше впливало на глядачів".
"Насправді, усі, хто колись бачили ягня, запевнять, що ван Ейк пішов далеко від природи, зображаючи своє. Художник так зробив не через те, що ніколи не бачив ягнят. Тут варто пам’ятати, що це не просте ягня, але Містичний Агнець з книги Одкровення. Саме Агнець має зняти шість печатей, після яких почнеться Страшний Суд. Саме тому Ягня дивиться на глядача як Судія, ніби закликаючи до іспиту совісті. Цей змістовий нюанс було втрачено після реставрацій і відновлено зараз", — коментує результати роботи фахівців Стефанія Демчук.
Що було раніше: Гентський вівтар вважають першою великою картиною, створеною олійними фарбами, яка здобула глобальну популярність. Він став однією з найвідоміших мішеней крадіїв в історії мистецтва — на нього зазіхали як звичайні крадії, так і відомі правителі. Зокрема, в 1800-х роках його вивезли з Гента за наказом Наполеона, а під час Другої світової вівтар вкрали нацисти і намагалися сховати в Австрії. Проте витвір мистецтва щоразу знаходили і повертали до міста.