Цього року відзначають 100-ліття Одеської кіностудії. “Та які сто років? Значно більше! Коли в Одесі кіно знімали, на голлівудських пагорбах тільки лимони росли!” — кажуть тут.
“Одеська кіностудія була створена ще у 1906 році Мироном Гроссманом. А “Парамаунт Пікчерз”, перший із монстрів Голлівуду, — аж у 1912-му, — каже продюсер Михайло Бейзерман. — Чому ж тоді 100-ліття Одеської кіностудії відзначаємо цьогоріч? Бо радянська влада переписала історію під себе. Коли у 1919 році “червоні” захопили місто, на базі студій Гроссмана, Борисова та Харитонова створили кінофотогрупу армії. От відтоді й відраховують історію”.
Імпозантна жінка в рукавичках, яка долучається до розмови, доводить: відлік слід починати на 26 років раніше.
“Брати Люм’єр коли всім показали кіно про поїзд? Правильно, у 1895-му. А Йосип Тимченко, механік нашого університету, ще у 1893-му “кінескоп” змайстрував: знімав рухомі картинки й на екрані показував!”
Пані з таким запалом розповідає, що не хочеться її засмучувати: Едісон експериментував зі зйомками на кіноплівку ще за п’ять років до цього, та й не він один.
Зрештою, застерігав же відомий письменник Юрій Яновський: одесити понад усе люблять Одесу, а тому не дивуйтеся, якщо скажуть, що навіть Чарлі Чаплін родом звідси! До речі, Яновський, працюючи на кінофабриці художнім редактором у 1920-х, назвав її “Голлівудом на березі Чорного моря”. Але тут уже без жартів: на той час знімали багато та якісно.
“Сьогодні на студії працює приблизно 60 осіб. А у найкращі часи було понад тисячу”, — розповідає Світлана Ескіна, директорка департаменту заходів Одеської кіностудії. Майже два десятиліття через брак державного фінансування фільмів тут самі майже не знімали. Лише останніми роками знову закипіла робота.
ЗА КАДРОМ ФІЛЬМІВ ТА СЕРІАЛІВ
У павільйоні номер 5 діє Музей кіно, де можна побачити костюми та реквізит із найвідоміших стрічок — “Місце зустрічі змінити не можна”, “Пригоди Електроніка”, “В’язень замку Іф”... Тут також відтворені “кімнати”, можна побачити і кінопроби акторів на ту чи ту роль. Відвідувачі хапаються за серце, коли бачать, що Д’Артаньяном міг стати не Боярський, а Олександр Абдулов, а Міледі — не Маргарита Терехова, а Олена Соловей!
А пам’ятаєте сукню Міледі з “Д’Артаньяна і трьох мушкетерів”, у якій її стратили? Мені це плаття здавалося розкішним: оксамитовим, із багатим хутром. А тут я зовсім не впізнала його: тканина дешева, хутро — штучне, благеньке... Все ж таки, діє магія кіно!
...Прямую на знімальний майданчик — тут готуються фільмувати четвертий епізод серіалу “Іванова, 45”. “Працюємо з 9-ї ранку”, — усміхається Михайло Бейзерман, продюсер серіалу.
Акторів на майданчику п’ятеро — це відомі за комедійним шоу “Каламбур” Вадим Набоков, Олексій Агопян і Тетяна Іванова, а також Олексій Постоленко із “Масок” та Дмитро Олешко. У попередніх епізодах знімався Борис Барський. Вони зображають самих себе в теперішньому часі. Ну, майже: бо за сюжетом ці артисти — безробітні. Насправді ж на таке поскаржитися не можуть: задіяні і в кіно, і в театрі.
За кадром — гример, режисер, помічник режисера, продюсер, три оператори, головний оператор, два звукорежисери, асистенти, художник, бутафор, скрипт-супервайзер. Останній стежить за послідовністю дій у відзнятому матеріалі та за всіма дрібницями, наприклад, аби защіпнутий піджак у наступному кадрі не виявився уже розщіпнутим. Більшість кіноляпів у фільмах з’являються саме через недогляд скрипт-супервайзера.
У телеефірі “Іванова, 45” має з’явитися уже до кінця жовтня.
“Одеська кіностудія не видавала продукції під своїм брендом 18 років! Цей серіал буде першим, що вийде на екран з усім відомою заставкою — золотою бригантиною та звуком ринди, корабельного дзвона”.
А ЩО ДАЛІ?
“Також у нас тривають зйомки двох повнометражних стрічок, “Пам’ять сонця” і “Полум’яна ріка”, — розповідає Андрій Осіпов, голова правління Одеської кіностудії. — Наступного року заплановані зйомки ще трьох художніх фільмів. У серпні ми стали лідерами за кількістю підтриманих проектів на 11-му конкурсному відборі Держкіно — три подали й на всі отримали фінансування”.
На стрічку режисера Вілена Новака “Тепер я турок, не козак” виділили понад 37 млн грн із держбюджету. Це буде історія про кохання українки та єврея у Маріуполі в часи Другої світової війни. Понад 30 млн грн призначено на зйомки картини “Режисер” — про Олександра Довженка у період роботи в Одесі. А ще 6,9 мільйона — на болгарсько-український фільм “Край ріки”, про болгарина, що випадково потрапляє до Вилково й знаходить кохання.
...Прощаючись, Михайло Бейзерман каже: “У країну, в місто ніколи не прийдуть інвестиції, поки вони не стануть впізнаваними. Одесу треба просувати. І кіно у цьому допоможе”.
Читайте також про те, як журналістка "Експресу" відчула на собі містичність батьківщини Миколи Гоголя